FANDOM

NAVY SEALs United States Navy Sea, Air and Land (SEAL) (Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych Morze, Powietrze i Ląd) – siły specjalne amerykańskiej marynarki. Prekursorem oddziałów SEAL był "UDT" (Underwater Demolition Team), który działał m.in. w czasie II wojny światowej i konfliktu koreańsko-amerykańskiego.

Siły te powstały na polecenie amerykańskiego prezydenta Johna F. Kennedy'ego. Walczyły w każdym większym amerykańskim konflikcie od czasu wojny wietnamskiej. Dziś są używane do akcji bezpośrednich i specjalnych operacji rozpoznawczych. Biorą udział w tzw. VBSS – czyli opanowanie jednostek pływających.

Kiedyś działały głównie w "taktyce niebieskiej" (jeziora, rzeki, morza, oceany) dziś są jednostką uniwersalną jeżeli chodzi o działania specjalne. Operują głównie na lądzie, również w konfliktach niebędących wojnami.

Oddziały Marynarki Stanów Zjednoczonych Sea, Air and Land (SEAL) są elitarnymi oddziałami Sił Operacji Specjalnych Marynarki USA, którym powierzono zadania takie jak: zagraniczna obrona wewnętrzna, działania bezpośrednie, kontrterroryzm, zwiad specjalny. Ochotnicy, którzy przebrną przez 25-tygodniowy "podstawowy kurs niszczenia podwodnego" – BUD/S (Basic Underwater Demolition/SEAL), dalej muszą odbyć szkolenie w ramach 16-tygodniowego kursu SQT (SEAL Qualification Training), aby zakwalifikować się do plutonu Navy SEAL, bądź plutonu SDV. Dopiero po przejściu tego specjalistycznego programu treningowego, mogą nosić i szczycić się Odznaką Walki Specjalnej znanej także jako Trójząb SEALsów. Odznaka ta (czasem zwana „Budweiser” z powodu jej podobieństwa do orła z logo firmy Anheuser-Busch) służy jako najszerzej znany znak rozpoznawczy wśród całych Sił Operacji Specjalnych. Jest zazwyczaj noszona wraz ze skrzydełkami spadochroniarzy Marynarki/Piechoty Morskiej, które są przyznawane po 10 skokach.

W maju 2011 r. Navy SEALs została uhonorowana przez prezydenta Baracka Obamę Presidential Unit Citation – najwyższym odznaczeniem, jakie można przyznać w USA jednostce wojskowej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki